Fra og med 1. juli neste år (2023) gjelder nye IMO regler (MSC.471(101)) for EPIRB. Enheter solgt og installert etter denne dato skal være utstyrt med IR-lys (for optisk signal), integrert AIS og etterleve ny performance standard.
Endringen gjelder både friflyt modeller og manuelle EPIRB. ProNav vil følge denne oppfordringen i samråd med produsent, og våre kunder kan være trygg på lovlig kjøp og installasjon av EPIRB gjennom vårt forhandlernett.
Må jeg bytte ut eksisterende EPIRB om bord?
Nei. Fartøy som seiler med krav om slik nødpeilesender trenger ikke bytte ut EPIRB kjøpt og installert før 01.07.23, men om slik enhet blir defekt etter denne dato og ikke kan repareres, må den erstattes av en EPIRB som etterlever nye krav. Dette gjelder med mindre det gis dispensasjoner eller kunngjøres overgangsordninger fra myndighetene som kan dokumenteres.

McMurdo var først ute med integrert AIS
ProNav selger McMurdo G8 AIS fra verdensledende produsent Sea of Solutions, og har vært først i markedet med integrert AIS i EPIRB de siste årene.
[ Se produktutvalget vårt her ]
Hold deg oppdatert med ProNav
Vi følger norske myndigheters avklaringer for hvordan regelendringen implementeres, og ProNav vil sørge for at våre forhandlere og kunder får EPIRB som til enhver tid følger regelverket. Vi vil også annonsere evt. oppdateringer og informasjon om innførings- og overgangsordninger i denne saken slik at du finner denne informasjonen samlet hos oss.
Relaterte saker:
- Sjøfartsdirektoratet: “Ny performance standard for EPIRB” (29.06.22)